2012 – De Goede Mens van Sezuan

Fotovideo voorstelling ‘De Goede Mens van Sezuan’

Toneelvereniging Spot’70 speelt van 20 januari t/m 5 februari 2012 op een fantastische locatie maar liefst dertien keer het door Bertolt Brecht geschreven toneelstuk ‘ De goede mens van Sezuan’.

Hierin hebben drie godinnen Vadertje God beledigd. Zij zijn voor straf naar aarde gestuurd om te bewijzen dat er wél goede mensen bestaan.
Hun opdracht is om tenminste één goed mens te vinden.
De godinnen dalen neer in de stad Sezuan. Is de prostituee Shen Te de goede mens? Zij heeft het hart op de juiste plaats en springt voor iedereen in de bres. Voor de overnachtingsplek die zij de godinnen biedt krijgt zij een flinke som geld en de opdracht om gelukkig te worden én goed voor anderen te zorgen. Shen Te koopt een tabakswinkel maar al gauw probeert iedereen in Sezuan van haar geluk en goedheid te profiteren. Ze snapt dat ze zo niet lang haar winkel zal kunnen aanhouden, maar wil niet terug naar het hoerenleven. Dus besluit ze maatregelen te nemen. Vermomd als haar eigen neef Shui Ta lukt het streng te zijn en zichzelf te beschermen. Als Shui Ta weet ze haar winkel uit te laten groeien tot tabaksfabriek. Maar er is een valkuil: de liefde. Shen Te gaat blind voor de werkeloze vliegenier Sun. Een man die haar om zijn vinger windt. Is het mogelijk om een goed mens te zijn? Of heeft iedereen een ‘neef’ nodig om te overleven. Natúúrlijk gaat dit stuk niet over onszelf…

 

‘De Goede Mens van Sezuan’ is zeer succesvol gespeeld. Alle dertien voorstellingen waren helemaal uitverkocht

 

 

Ruim 1000 bezoekers hebben in de prachtige locatie van Mijnheer Vermeer Tuinen genoten van dit bijzondere theaterstuk. We bedanken nogmaals al onze sponsors, subsidiegevers en medewerkers die deze productie mogelijk hebben gemaakt. Wilt u nog even nagenieten ? Bekijk de TRAILER mét de prachtige muziek van Frans Absil ! In het NHD stond een mooie recensie Recensie Goede Mens 2012-01-23.

SchagenFM heeft na de tweede voorstelling een opname gemaakt. De interviews van de radio- uitzending zijn ook op deze website te beluisteren.

 

  • Bertold Brecht
  • Flyer achter
  • Flyer voor
  • Veiling
  • Frans Absil

 

Historische locatie
De werkplaats van Meneer Vermeer Tuinen is een historisch stukje Warmenhuizen waarvan de geschiedenis teruggaat naar 1913. U realiseert het zich misschien niet, maar u bevindt zich in de voormalige vaarveiling van veilingvereniging Warmenhuizen en omstreken. Vanaf uw zitplaats voeren de schuiten met voornamelijk kool aan u voorbij. Aan de rechterzijde hing de veilingklok waar de schuiten onderdoor voeren.
In 1913 werd het eerste veilinggebouw geopend. De tuinders hadden er genoeg van om iedere keer hun schuit heen en weer te moeten bomen (kloeten) naar de veiling van Langedijk. Direct bij de opening van het gebouwtje bleek het al te klein te zijn. Het zou echter nog tot 1928 duren voordat het huidige gebouw werd gebouwd.
Na de ruilverkaveling in de jaren vijftig gaat de veiling verder als
‘neerzetveiling’. Doordat de bereikbaarheid via de wegen beter
wordt neem het belang van een eigen veiling voor Warmenhuizen af.
Er wordt gefuseerd met Langedijk.
Op 27 juni 1969 wordt de laatste veiling gehouden.

 

Bertold Brecht
Bertolt Brecht (1898-1956) was toneelschrijver, regisseur en vooral Marxist. Naast toneelproducties schreef hij musicals, korte verhalen, gedichten en liedjes. Het ging hem er vooral om om via de kunst mensen wakker te schudden: uit te dagen tot een kritische politieke en maatschappelijke stellingname. Brecht vond dat het toenmalige Duitsland een communistisch arbeidersparadijs moest worden. Het liep echter anders. Toen Hitler en zijn kornuiten aan de macht kwamen, viel Brecht in ongenade. Zijn teksten en stukken werden verboden en hij moest vluchten. De Goede Mens Van Sezuan schreef hij rond 1940 als balling in Denemarken en Zweden. Centraal in de Goede Mens staat de vraag wat een mens goed is. En of het eigenlijk wel mogelijk is een goed mens te zijn. Daarbij maakt Brecht geen onderscheid tussen arm en rijk.
Zijn beroemde uitspraak “Erst kommt das Fressen, dann kommt die Moral” geldt voor iedereen. Bij de armen is de vraatzucht misschien logisch en kun je er beter begrip voor hebben. Maar goed is het niet. Voor Shen Te blijkt het onmogelijk altijd een goed mens te zijn. Zij heeft haar neef nodig die zich af en toe hard op kan stellen en aan zichzelf kan denken. Alleen maar goed lijkt vrijwel onmogelijk. Zelfs de goden komen er niet uit. De wereld moet veranderen, maar hoe dat moet gebeuren weten ook zij niet. Zo blijft de vraag wat een goed mens is, in het midden. Maar misschien weet u het wel…

 

Janna de Lathouder
Janna de Lathouder regisseert met ‘De Goede Mens van Sezuan’ haar derde toneelstuk bij Spot’70. Eerder maakte zij ‘Het Woud’ (2009) en ‘Vuur in de Sneeuw’ (2011). Ook was zij verantwoordelijk voor de teksten van de theaterroute ‘Niet op Goede Vrijdag’ (2010) en regisseerde zij bij jongerentheater Hutspot. Janna studeerde in 2006 af aan de Toneelacademie Maastricht. Zij werkt als schrijver voor diverse toneelgezelschappen en -productiehuizen in Noord-Holland, als freelance docent bij Toneelgroep Amsterdam en als regisseur in het jongeren- en volwassenentheater. Janna: ‘ Ik ben blij met onze keuze voor de Goede Mens van Sezuan. Ook al werd het stuk rond 1940 geschreven, het is actueel. Het gaat ten slotte over mensen in economisch moeilijke tijden. Ook nu moeten we op onze centen letten. Houden we daarbij rekening met anderen, of heeft de eigen portemonnee prioriteit?

 

Frans Absil
Voor de muziek bij de Goede Mens van Sezuan vroeg Spot’70 plaatsgenoot Frans Absil. Frans werkte al eerder samen met Spot in het Harenkastival in 2008. Frans speelde diverse blaasinstrumenten, waaronder saxofoon. Hij kreeg arrangeerervaring, toen hij in Delft met vrienden een twaalfmansband formeerde en als saxofonist in big bands. Later richtte hij zich volledig op het arrangeren en componeren. Hij studeerde in deeltijd aan de jazzafdeling van het Koninklijk Conservatorium Den Haag en nam deel aan de Metropole Orkest workshop voor arrangeurs. Hij dirigeerde eigen reportoire voor harmonieorkest en big band. Arrangementen zijn uitgevoerd door de Marinierskapel der Koninklijke Marine en het Dutch Symphonic Wind Orchestra. Zijn composities staan op het lichte muziek repertorium voor blaasmuziekconcoursen.
Frans: ‘ Spot vroeg mij muziek te componeren dat recht doet aan de stijl van Bertolt Brecht, waarin Chinese invloed doorklinkt en die binnen de zangcapaciteiten van de spelers past. Een mooie uitdaging.’



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *